Luokassamme oli kahden kuukauden ajan viisi opettajaopiskelijaa, jotka kokeilivat ja käyttivät ahkerasti teknologiaa monipuolisesti opetuksen sekä arvioinnin apuna. Tässäpä heidän ajatuksiaan:
"Teknologia mahdollistaa monipuolisten opetus- ja arviointimenetelmien käytön koulun arjessa. Käytin Seesawia arvioinnin välineenä kuvaamataidossa ja suomen kielessä. Seesaw on siitä kiva sovellus, että oppilaat pystyvät omalla profiilillaan lisäämään palautuksen annettuun tehtävänantoon ja palautukset tallentuvat heidän henkilökohtaiselle käyttäjälleen. Ohjelma on helppokäyttöinen ja sinne pystyy Qr-koodin avulla jakamaan esimerkiksi kuvia tai videoita sekä kirjoittamaan tekstiä. Liittämismahdollisuuksien ansiosta he pääsevät ilmaisemaan itseään ja opettaja saa konkreettista näyttöä tehdyistä töistä ja työvaiheista."
"Seesaw- sovellusta käytin kuvataiteen sekä ympäristöopin opetuksessa. Kuvataiteessa Seesaw toimii hyvin töiden dokumentoinissa sekä itsearvioinnissa. Seesawiin on helppo liittää kuvia sekä videoita, jolloin niistä jää jälki myöhemmin tarkasteltavaksi sekä arvioitavaksi. Seesaw myös tukee oppilaiden luovuutta, sillä siinä voi tehdä kaiken maailman koristeluja sekä kuvataidetta itsessään. Iso etu on myöskin se, että vanhemmat voivat nähdä reaaliajassa, mitä oppilaat koulussa tekevät eikä pelkästään aina vuoden lopussa kuvistöiden kotiin viennin perusteella. Näin vanhemmat näkevät myös prosessin edistymisen. Ylipäätään sähköiset ympäristöt ovat hyvä väline dokumentointiin ja arviointiin."
"Käytin arvioinnin välineenä minulle täysin uutta Qridi-sovellusta. Uuden sovelluksen käyttöönotto ei tuottanut haasteita, sillä Qridi oli oman kokemukseni mukaan yksinkertainen ja selkeä alusta luoda erilaisia arviointeja. Teetätin musiikissa kahdelle eri ryhmälle samantapaiset itsearvioinnit. Arvioinneissa oli sekä avoimia että suljettuja monivalintakysymyksiä. Niissä arviointiin sekä omia onnistumisia että kehityskohteita musiikin opiskelussa.Oppilaat osasivat käyttää sovellusta mutkattomasti, toki tähän vaikuttaa varmasti se, että kyse oli 6-luokkalaisista, joilla TVT-taidot ovat jo harjaantuneet. Sähköinen arviointialusta on mielestäni kätevä opettajan työväline, sillä arvioinnit ovat sähköisesti koko ajan tallessa ja helposti esiin otettavissa."
“Sähköisistä työkaluista hyödynsin Google Classroomia osana käsityön ja suomen kielen opetusta. Mielestäni se on selkeä ja helppokäyttöinen sekä soveltuu hyvin juuri käsityön dokumentointiin. Siellä pystyy antamaan palautetta oppilaille sekä luomaan monipuolisia tehtäviä. Classroomiin pystyy esimerkiksi liittämään linkkejä, jotka oppilaat saavat helposti auki omilla tietokoneillaan tai ipadeillaan. Eräällä suomen kielen tunnilla meillä oli aiheena puhe, joten laitoin Classroomiin Youtube-linkin, jonka kautta oppilaat pääsivät itsenäisesti katsomaan presidentin puheen. Käsityön tunneilla oppilaat tekivät itsearviointia ja lisäsivät kuvia omista töistään. Ylipäätään sähköiset työkalut sopivat hyvin arvioinnin ja osaamisen dokumentointiin. Näiden avulla opettaja pystyy palaamaan tehtäviin ja esimerkiksi oppilaiden itsearviointeihin myöhempää arviointia tehdessään.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti